Nekklachten

Lang achter de computer zitten, veel in de verkeerde houding staan, zwaar tillen, stress: het kan er allemaal toe leiden dat er pijnklachten in de nek, schouders en arm ontstaan of pijn met uitstraling naar- of tintelingen in de arm. Soms wordt de diagnose “RSI” gegeven. Wanneer bij onderzoek geen duidelijke oorzaak te vinden is en medicatie onvoldoende helpt, zou Osteopathie hier uitkomst kunnen bieden.
De oorzaak van deze klachten heeft vaak te maken met bewegingsverlies in pols, elleboog, schouder of wervelkolom of bij een combinatie hiervan. Een verminderde beweeglijkheid van een gewricht kan ertoe leiden dat spieren rondom een gewricht gespannen raken wat dan pijnklachten geeft. Zeker wanneer de spieren langdurig worden gebruikt.
Tintelingen in de arm of in de hand kunnen zeer goed te maken hebben met een kleine verstoring van de doorbloeding van hand of arm. De bloedvaten lopen langs de gewrichten en door de spieren. Wanneer een spier langdurig licht gespannen is heeft dat een negatieve invloed op het bloedvat dat erdoorheen loopt waardoor dit tintelend gevoel ontstaat.
De Osteopaat gaat op zoek naar de bewegingsverliezen in de gewrichten, maar gaat er wel van uit dat het lichaam een geheel is. Zo kunnen buikklachten spanning veroorzaken in de nekspieren of kan lage rugpijn zorgen dat de gehele wervelkolom verkeerd gaat bewegen waardoor de nekwervels in de problemen komen.