Kaakproblemen, functiestoornis kaakgewricht

Kaakproblemen (ook cranio mandibulaire dysfuncties (CMD) genoemd) kunnen door veel factoren ontstaan. Zij kunnen ook zelf weer de oorzaak zijn van klachten elders in het lichaam, voornamelijk bij het bekken en de benen. Het kaakgewricht is eigenlijk de verbinding tussen het kauwapparaat en de rest van de schedel, maar het is ook via het zenuwsysteem met de hals, met de schouderregio en met andere delen van het skelet verbonden. Het kaakgewricht is een echt gewricht met twee op elkaar glijdend botstukken, met een meniscus, ligamenten en met kauwspieren. De samenwerking tussen deze verschillende delen bepaalt hoe goed de mond open en dicht kan en hoe goed je kunt kauwen en bijten. Het bepaalt ook de stand van je tanden en de beweging van de andere schedelbotstukken. Tanden die slecht op elkaar staan of abnormale spanning in kauwspieren door stress-situaties kunnen op hun beurt de oorzaak zijn van problemen in de functie van het kaakgewricht.
Klachten als gevolg van CMD zijn: pijn in kaakgewricht of tanden, beperkte opening mond, knakken van het kaakgewricht, tandenknarsen, pijn in het aangezicht, hoofdpijn en migraine, nek- en schouderklachten, draaiduizeligheid, chronische oorontstekingen en/of sinusitis, slikklachten, kropgevoel, heesheid, bekkenproblemen en een beenlengteverschil.
De Osteopaat onderzoekt het functioneren van het kaakgewricht en kijkt of de stoornis in de functie ervan invloed heeft op de klachten elders in het lichaam. Een behandeling van het kaakgewricht zelf bestaat uit technieken op de schedel en de schedelbotten in combinatie met lokale technieken op het kaakgewricht, ligamenten en kauwspieren.
Bij ernstige problemen is samenwerking met tandarts en orthodontie noodzakelijk.