Hoofdpijn, migraine of spanningshoofdpijn

Hoofdpijn zit niet in de hersenen, maar komt van de zenuwen in de structuren rond de hersenen die geprikkeld worden en zo diverse soorten hoofdpijn kunnen veroorzaken. Spanningshoofdpijn en migraine zijn de meest voorkomende vormen. Spanningshoofdpijn geeft meestal het gevoel alsof er een strakke band om het (voor-) hoofd zit. Het begint geleidelijk, gaat ook geleidelijk weer weg en is kortstondig of langdurig. De spieren van de schedel, de nek en de schouders zijn vaak ook pijnlijk gespannen.
Migraine is een matige of heftige bonzende hoofdpijn aan één zijde van het hoofd die bijna altijd samengaat met misselijkheid en/of braken. Licht en geluid worden dan slecht verdragen. De duur van een migraineaanval varieert van een halve dag tot drie dagen.
Meestal is de hoofdpijn slechts een onschuldig probleem, maar soms kan het een ware handicap betekenen of een teken zijn van een aandoening van een oog-, een kaak- of een sinusprobleem.
Hoofdpijn is een probleem dat bij verschillende mensen dezelfde symptomen veroorzaakt, maar dikwijls een totaal andere oorzaak heeft. Hierdoor is het behandelen van hoofdpijn bij iedereen anders. De Osteopaat behandelt niet de hoofdpijn, maar wel de “mens met hoofdpijn”.
Een bijkomend voordeel is dat mensen zich door Osteopathie ook in algemene zin beter gaan voelen, waardoor ze tussen de hoofdpijnaanvallen minder vaak naar de huisarts of naar andere hulpverleners gaan.